Wiek, doświadczenie w prowadzeniu autem i przeszłość ubezpieczenia to nie wyłączne czynniki, jakie modelują koszt umowy odpowiedzialności cywilnej. Tak jak znaczące jest to, którym podróżujesz samochodem, a niewątpliwie, jaką ma on pojemność silnika. Im będzie większa, tym więcej zapłacisz za składkę. Już na etapie zakupu pojazdu zastanów się, czy duże auto będzie Ci konieczne. Rzecz jasna, gdy koniecznie musisz poruszać się pojazdem terenowym z potężną objętością silnika, nie namawiamy Cię do zmiany decyzji. Licz się tymczasem z tym, że za OC będziesz musiał zapłacić zdecydowanie więcej niż za propozycję na mały, miejski samochód.
Z jakiego powodu pojemność silnika ma znaczenie przy OC?
Posiadaczom pojazdów z wielką pojemnością silnika przypisuje się wyższe niebezpieczeństwo wywołania kolizji. Przy większej pojemności pojazd może osiągać większą prędkość. Firmy ubezpieczeniowe przyjmują w związku z tym proste założenie: każdy kto ma takiego rodzaju samochód, wcześniej bądź później będzie pragnął przetestować jego możliwości na trasie.
Za jaką pojemność trzeba zapłacić najdroższą składkę?
Stawka polisy OC dla pojazdu z pojemnością silnika przeszło 3500 cm3 potrafi być ponad 60% droższa aniżeli dla samochodu z objętością poniżej 1000 cm3.
W I półroczu poprzedniego roku kierowcy samochodów płacili średnio za polisę OC:
• 631 zł przy pojemności silnika do 1,0,
• 732 zł / poj. 1,0 do 1,8,
• 797 zł / poj. 1,8 do 2,5,
• 952 zł / poj. 2,5-3,5,
• 1025 zł / poj. powyżej 3,5.
Mając na uwadze powyższy podział łatwo nadmienić, że koszt OC raptownie rośnie przy pojemności silnika ponad 2500 cm3.
Wiek kierowcy a pojemność silnika
Czy podwyżki za auto z ogromną objętością silnika są takie same dla modszych i starszych posiadaczy samochodów? Przeprowadziliśmy kalkulację cen polis odpowiedzialności cywilnej na przykładzie dwóch posiadaczy samochodów w różnym wieku. Obaj kierowcy posiadają tożsamy samochód: Volkswagena Golfa z 2007 roku (podczas kalkulacji przerabialiśmy jednie objętość jego silnika).
Doświadczony 45-letni właściciel z kompletnymi ulgami zapłaci za najtańsze ubezpieczenie odpowiednio:
• poj. silnika 1,4 / 487 zł,
• poj. 2,0 / 592,
• poj. 3,2 / 747 zł.
Z kolei 19-latek który od dwunastu miesięcy ma uprawnienia do kierowania auta i nie ma wciąż ulg w OC musi się liczyć ze zdecydowanie większą ceną za obowiązkowe ubezpieczenie:
• poj. 1,4/ 2424 zł;
• poj. 2,0/ 3061 zł;
• poj. 3,2/ 3616 zł.
Ja można zauwazyć różnica pomiędzy najkorzystniejszym i najdroższym OC dla młodego właściciela wynosi ok 50%. W sytuacji 45-latka cena wzrosła podobnie, a więc wartości podwyżek są zbliżone, ale jedynie procentowo.
Dla kogo zatem auto z dużą pojemnością?
Zarówno młodzi, jak i doświadczeni użytkownicy pojazdów mają obowiązek zapłacić więcej za asekurowanie pojazdu z ogromną pojemnością silnika. Jednak najmłodsi właściciele będą musieli w związku z tym wygrzebać z portfela zdecydowanie więcej gotówki. Z tej przyczyny, to niewątpliwie oni powinni rozważyć, czy nie lepiej na start zakupić trochę “słabszy” pojazd.
A co z właścicielami, co posiadają wszak pojazd z sporą pojemnością silnika i nie planują go zmieniać? Rekomendujemy im skonfrontowanie propozycji kilkunastu TU i wybór tego, które będzie najmniej bezwzględne w wycenie ryzyka ubezpieczeniowego.